Sposób aranżacji sklepu stacjonarnego stanowi nieodłączny element identyfikacji każdej marki. W czasach ogromnej konkurencji rynkowej, merchandising wizualny nie decyduje już jednak wyłącznie o doświadczeniach zakupowych klientów. Właściciele sklepów stoją bowiem przed wyzwaniem tworzenia nie tylko przyjemnych dla oka, ale przede wszystkim skutecznych punktów sprzedaży, zapewniających im zadowalające zyski. Poniżej przedstawiamy 5 najciekawszych trików, po które sięgają sklepy stacjonarne w celu zwiększenia wyników sprzedażowych.
-
Mniej znaczy więcej
Jednym z najbardziej pomysłowych sposobów na zainteresowanie klienta oferowanym towarem jest zbudowanie wrażenia, iż jego dostępność jest niewielka. Tego rodzaju działania z zakresu merchandisingu wizualnego skutecznie oddziałują na psychikę konsumentów, którzy zakładają, że rozchwytywany produkt musi być dobry, a tym samym – warty zakupu tu i teraz. W związku z tym są bardziej podatni na impulsywne zakupy i bardziej skłonni do włożenia limitowanego produktu do koszyka przed jego zupełnym wyprzedaniem.
-
I wszystko gra
Cenionym zabiegiem merchandisingu wizualnego – a właściwie sensorycznego, jest muzyka, pozwalająca na kreowanie pożądanej atmosfery w sklepach stacjonarnych. Przykładowo – w punktach o dużym przepływie klientów, takich jak supermarkety, idealnie sprawdza się szybka i energiczna muzyka. W kawiarniach i innych miejscach, w których klienci spędzają więcej czasu, lepsza jest muzyka relaksacyjna, która wydłuża pobyt i zwiększa wysokość rachunku. Dodatkowo, muzyka w sklepach może być też dopasowana do okazji, w tym zbliżających się w danym okresie świąt. Romantyczne kawałki puszczane w pobliżu Walentynek mogą bowiem przyśpieszyć decyzje klienta o zakupie prezentu dla swojej drugiej połówki.
-
Długa droga do kasy
Niezwykle skutecznym narzędziem, które wykorzystuje merchandising wizualny, jest również takie ulokowanie kas, by dojście do nich zajęło klientowi jak najwięcej czasu. Wszystko po to, aby klient w trakcie wizyty zakupił inne artykuły, których niekoniecznie potrzebuje w danym czasie, ale które mija na swojej drodze. W aranżacji przestrzeni sklepowej nie bez znaczenia jest też samo umiejscowienie poszczególnych produktów. Przykładowo – w supermarketach produkty pierwszej potrzeby, w tym pieczywo, nabiał czy mięso znajdują się w najbardziej odległych punktach sklepu. Dzięki temu klienci nie tylko spędzają więcej czasu pośród sklepowych półek, ale też mają okazję do zapoznania się z całym asortymentem i skuszenia się na dodatkowy zakup.
-
Wodzenie za nos
Nie tylko muzyka, ale też odpowiednie zapachy pomagają w tworzeniu klimatu sprzyjającego zakupom. Po zabieg ten sięgają nie tylko restauracje, ale też sklepy stacjonarne. Zadaniem rozprzestrzenianych po sklepie woni jest pobudzenie zmysłów konsumenta i dostarczenie mu bodźców do niekoniecznie zaplanowanych zakupów. Typowymi zapachami oddziałującymi na klientów są na przykład – zapach skóry w sklepach obuwniczych, zapach pieczywa w supermarketach czy zapach perfum w drogerii.
-
Oferta w dobrym świetle
Do kluczowych zabiegów merchandisingu wizualnego zaliczane jest również umiejętnie dobrane oświetlenie. Starannie dopasowane pozwala uwypuklić zalety poszczególnych produktów i przyciągnąć do nich uwagę klienta. Jak przekonują specjaliści, w sklepach spożywczych najlepiej oświetlone są produkty, w przypadku których liczy się zaakcentowanie ich świeżości, takie jak owoce, warzywa czy mięso. Z kolei w sklepach odzieżowych nieco ciemniejsze, ciepłe światło może powodować, że nie zauważamy mankamentów naszej sylwetki i lepiej czujemy się w mierzonym ubraniu.