Sposób aranżacji sklepu stacjonarnego stanowi nieodłączny element identyfikacji każdej marki. W czasach ogromnej konkurencji rynkowej, merchandising wizualny nie decyduje już jednak wyłącznie o doświadczeniach zakupowych klientów. Właściciele sklepów stoją bowiem przed wyzwaniem tworzenia nie tylko przyjemnych dla oka, ale przede wszystkim skutecznych punktów sprzedaży, zapewniających im zadowalające zyski. Poniżej przedstawiamy 5 najciekawszych trików, po które sięgają sklepy stacjonarne w celu zwiększenia wyników sprzedażowych.

 

  1. Mniej znaczy więcej

Jednym z najbardziej pomysłowych sposobów na zainteresowanie klienta oferowanym towarem jest zbudowanie wrażenia, iż jego dostępność jest niewielka. Tego rodzaju działania z zakresu merchandisingu wizualnego skutecznie oddziałują na psychikę konsumentów, którzy zakładają, że rozchwytywany produkt musi być dobry, a tym samym – warty zakupu tu i teraz. W związku z tym są bardziej podatni na impulsywne zakupy i bardziej skłonni do włożenia limitowanego produktu do koszyka przed jego zupełnym wyprzedaniem.

 

  1. I wszystko gra

Cenionym zabiegiem merchandisingu wizualnego – a właściwie sensorycznego, jest muzyka, pozwalająca na kreowanie pożądanej atmosfery w sklepach stacjonarnych. Przykładowo – w punktach o dużym przepływie klientów, takich jak supermarkety, idealnie sprawdza się szybka i energiczna muzyka. W kawiarniach i innych miejscach, w których klienci spędzają więcej czasu, lepsza jest muzyka relaksacyjna, która wydłuża pobyt i zwiększa wysokość rachunku. Dodatkowo, muzyka w sklepach może być też dopasowana do okazji, w tym zbliżających się w danym okresie świąt. Romantyczne kawałki puszczane w pobliżu Walentynek mogą bowiem przyśpieszyć decyzje klienta o zakupie prezentu dla swojej drugiej połówki.

 

  1. Długa droga do kasy

Niezwykle skutecznym narzędziem, które wykorzystuje merchandising wizualny, jest również takie ulokowanie kas, by dojście do nich zajęło klientowi jak najwięcej czasu. Wszystko po to, aby klient w trakcie wizyty zakupił inne artykuły, których niekoniecznie potrzebuje w danym czasie, ale które mija na swojej drodze. W aranżacji przestrzeni sklepowej nie bez znaczenia jest też samo umiejscowienie poszczególnych produktów. Przykładowo – w supermarketach produkty pierwszej potrzeby, w tym pieczywo, nabiał czy mięso znajdują się w najbardziej odległych punktach sklepu. Dzięki temu klienci nie tylko spędzają więcej czasu pośród sklepowych półek, ale też mają okazję do zapoznania się z całym asortymentem i skuszenia się na dodatkowy zakup.

 

  1. Wodzenie za nos

Nie tylko muzyka, ale też odpowiednie zapachy pomagają w tworzeniu klimatu sprzyjającego zakupom. Po zabieg ten sięgają nie tylko restauracje, ale też sklepy stacjonarne. Zadaniem rozprzestrzenianych po sklepie woni jest pobudzenie zmysłów konsumenta i dostarczenie mu bodźców do niekoniecznie zaplanowanych zakupów. Typowymi zapachami oddziałującymi na klientów są na przykład – zapach skóry w sklepach obuwniczych, zapach pieczywa w supermarketach czy zapach perfum w drogerii.

 

  1. Oferta w dobrym świetle

Do kluczowych zabiegów merchandisingu wizualnego zaliczane jest również umiejętnie dobrane oświetlenie. Starannie dopasowane pozwala uwypuklić zalety poszczególnych produktów i przyciągnąć do nich uwagę klienta. Jak przekonują specjaliści, w sklepach spożywczych najlepiej oświetlone są produkty, w przypadku których liczy się zaakcentowanie ich świeżości, takie jak owoce, warzywa czy mięso. Z kolei w sklepach odzieżowych nieco ciemniejsze, ciepłe światło może powodować, że nie zauważamy mankamentów naszej sylwetki i lepiej czujemy się w mierzonym ubraniu.