Wyobraźmy sobie sytuację, że wchodząc do restauracji lub sklepu nie musimy nawiązywać interakcji z kelnerem lub tracić czasu na szukanie potrzebnego produktu na półkach. Całość procesu zakupowego rozgrywa się na ekranie smartfona lub tabletu. Brzmi jak odległa wizja przyszłości? Tymczasem to możliwe – dzięki rewolucyjnym beaconom, które już niedługo mają zmienić oblicze handlu, również polskiego.

Beacony – technologia jutra

Beacony to niewielkie, bezprzewodowe i działające na oszczędnych bateriach urządzenia, które mają zdolność łączenia się ze smartfonem lub tabletem za pomocą technologii Bluetooth. Wysyłany przez beacony sygnał dociera do znajdujących się w ich pobliżu użytkowników – również w zamkniętych pomieszczeniach – i pojawia w postaci kontekstowego komunikatu wyświetlanego w dedykowanej aplikacji mobilnej.

Rewolucja w handlu

Beacony dają wręcz nieograniczone możliwości użytku w codziennym świecie. Wysyłane przez nie komunikaty mogą dotyczyć zarówno zakupu produktów, aktualnych promocji, nowości w ofercie, jak i wskazywać drogę do danego miejsca. Nie bez powodu więc zyskały nazwę latarni, których liczbę na 2020 rok szacuje się aż na 50 miliardów! Z technologii beaconów z powodzeniem mogą korzystać nie tylko sklepy i restauracje, ale również dworce, lotniska, muzea, galerie sztuki i urzędy. Zastosowanie beaconów w handlu pozwoli przede wszystkim optymalizować procesy sprzedażowe i generować nowe kanały przychodów niewielkim kosztem.

Beacony w Polsce

W Stanach Zjednoczonych, gdzie narodziły się beacony, korzysta z nich już co trzeci firma. W Wielkiej Brytanii – co piąta. “Beaconowa rewolucja” nie omija również Polski. I choć nowa technologia dopiero raczkuje na naszym rynku, zauważalny jest rosnący popyt na mikronadajniki, które znaleźć już można na przykład w muzeach, restauracjach czy galeriach handlowych.

Jak pokazują optymistycznie badania, w kolejnych latach wzrosną wydatki związane z zakupem i wdrożeniem beaconów w handlu. Zainteresowane nimi firmy widzą w beaconach przede wszystkim szereg możliwości reklamowych związanych z tworzeniem nowych, skutecznych kanałów komunikacji z klientami przy jednoczesnym dostarczaniu im konkretnych korzyści. Beacony w Polsce zdają się więc być idealnym narzędziem pozwalającym firmom wyróżnić się na tle konkurencji w dobie mobilnego boomu.