Wiele osób zastanawia się nad tym, czy jest możliwy zwrot towaru w sklepie stacjonarnym bez podania przyczyny. Okazuje się, ze jeśli konsument dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym i rozmyślił się z jakiegoś powody czy też owa rzecz przestała mu się podobać, to zgodnie z polskim prawem – sprzedawca nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu towaru wolnego od wad. Inaczej ma się sprawa w przypadku zwrotu wadliwego produktu, jednakże wówczas można to zrobić w ramach reklamacji. Jak więc jest z tym zwrotem towaru w praktyce?


Zwrot towaru a prawa konsumenta

Wiele sklepów stacjonarnych zastrzega sobie, aby klienci dokonywali przemyślanych zakupów, gdyż nie przyjmują one zwrotów. Jednakże każdy sklep ma własną politykę zwrotów i wiele z nich zgadza się na zwrot określonego towaru w przeciągu 14 czy 30 dni od zakupu pod warunkiem, że towar ten nie jest uszkodzony, nie posiada śladów użytkowania, a klient posiada dowód zakupu w postaci paragonu czy faktury. Również karton nie powinien być uszkodzony, dzięki czemu sprzedawca będzie mógł ponownie wystawić zwrócony produkt w sklepie.

Niektórzy sprzedawcy idą klientowi na rękę i proponują wymianę, a inni zgadzają się na przyjęcie towaru i oddanie gotówki. Trzeba liczyć się też ze sytuacją, gdzie zamiast gotówki sprzedawca zaproponuje kartę podarunkową w danym punkcie czy placówce.

Wadliwy towar a zwrot

W przypadku uszkodzonego towaru możliwy jest jego zwrot pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji na zasadach rękojmi. Konsument ma prawo zażądać w niej wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Towar z tytułu rękojmi można reklamować w przeciągu dwóch lat od daty jego wydania. Jeśli jednak reklamacja zostanie odrzucona przez sklep, to można poprosić o pomoc Rzecznika Praw Konsumenta oraz Rzeczoznawcę.