Polacy coraz chętniej kupują w internecie, z roku na rok wydając w sieci więcej pieniędzy. W dobie dużej konkurencji sklepy internetowe muszą  więc sięgać po skuteczne narzędzia, pozwalające zwiększać ich wyniki sprzedażowe. Nieoceniona wśród nich jest analityka internetowa, dająca możliwość śledzenia ruchu w sklepie WWW oraz optymalizowania go pod kątem potrzeb klientów.

 

Po co analizować ruch?

 Analityka webowa, polegająca na estymowaniu przyszłego ruchu w sklepie WWW za pomocą gromadzonych danych historycznych, pozwala firmom z różnych branż na utrzymanie właściwego kierunku rozwoju. Sklepy poddające analizie dane ze strony WWW dowiadują się, kim są jej odbiorcy i skąd na nią wchodzą. To z kolei pozwala na dostosowanie przekazu pod konkretne grupy demograficzne i geograficzne odbiorców. Analiza danych pozwala też firmom poznać słabe punkty zniechęcające użytkowników do przeglądania witryny oraz określić jej mocne strony, które jako najefektywniejsze źródła ruchu powinny być rozwijane w pierwszej kolejności. Analizowane dane dają również odpowiedzi na pytania związane z wysokością zamówień i zainteresowaniem odbiorców konkretnymi produktami lub usługami. Dogłębna analityka danych dostarcza finalnie wniosków, z których wydatków na marketing właściciele sklepów mogą zrezygnować, a w jakie obszary powinni zainwestować. Całość działań analitycznych służy ulepszeniu oferty i podniesieniu wyników sprzedaży przy jednoczesnej optymalizacji poniesionych kosztów.

 

Jakie parametry mierzyć?

 Analizując dane z ruchu na stronie można monitorować nie tylko liczbę odwiedzin, ale też inne niezwykle ważne parametry. Do najcenniejszych należą źródła odwiedzin, informujące o tym, jak odwiedzający trafili na stronę oraz słowa kluczowe, jakie wpisywali, by na nią dotrzeć. Analizując dane warto przyjrzeć się, ile czasu spędzili na stronie użytkownicy, ile i jakie podstrony przeglądali w tym czasie oraz czy są oni użytkownikami jednokrotnymi czy powracającymi. Śledzenie ruchu w sklepie WWW powinno też obejmować współczynnik odrzuceń i porzuceń, który pozwala ustalić, czy oraz na jakie problemy z obsługą sklepu natrafiają odwiedzający.

 

Jak zautomatyzować analizę?

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających zbieranie statystyk ze stron WWW. Najpopularniejszym, a jednocześnie darmowym narzędziem jest Google Analytics, pozwalające małym i dużym sklepom analizować dane w ogromnych ilościach. Analizowane dane, szczególnie w dużych sklepach, warto zautomatyzować za pomocą specjalnych alertów witryny, alertów AdWords lub alertów niestandardowych, które wychwytują zjawiska często niezauważalne podczas tradycyjnego raportowania. Automatyczne raportowanie analizowanych danych pomaga nie tylko minimalizować liczbę błędów, ale i oszczędzać czas poświęcony na agregowanie informacji.