W ostatnich latach, gdy Internet odgrywa w życiu każdego z nas coraz większą rolę, zwiększa się też ilość przetwarzanych danych. W pewnym momencie może więc pojawić się problem w postaci braku miejsca na dysku. Na szczęście w sieci dostępne są teraz dyski wirtualne online, umożliwiające nie tylko przechowywanie danych bez obciążania pamięci komputera, ale także zapewniające dostęp do plików z różnych urządzeń i pozwalające na udostępnianie treści innym użytkownikom. A jakie są wady i zalety poszczególnych dysków i który najlepiej wybrać?

OneDrive

To propozycja od firmy Microsoft. Oferowana darmowa przestrzeń wynosi 7 GB. Mogłoby się wydawać, że to całkiem sporo, gdyby nie fakt, że w ubiegłych latach firma udostępniała aż 25 GB. Maksymalnie dodatkowe 5 GB można zdobyć, polecając usługę znajomym, za kolejne gigabajty trzeba już zapłacić. Dostępne są wersje dla systemu Windows i OS X, niestety One Drive funkcjonuje inaczej w zależności od oprogramowania – różne są szybkości transferu czy sposoby implementacji, a dla Linuksa wsparcia w ogóle zabrakło.

OneDrive jest za to dostępne dla posiadaczy Androida, iOS, Windows Phone, Xbox One i Xbox 360.

 

Dropbox

To jeden z najpopularniejszych dysków. Oferuje co prawda zaledwie 2 GB darmowej przestrzeni, ale dużo dodatkowego miejsca można zdobyć poprzez zachęcenie znajomych do korzystania z usługi. Aplikacja dostępna jest na wszystkich platformach, można skorzystać z niej także przy użyciu większości urządzeń mobilnych.

Ogromną zaletą Dropboxa jest opcja przywracania plików z kosza, a także możliwość wgrywania na nowo jedynie zmienionych części pliku, a nie całości. W przypadku wprowadzenia niechcianych zmian w dokumencie, szybko można przywrócić jego dawną wersję. Niestety, Dropbox, tak jak wszystkie wirtualne dyski, ma też swoje wady. Wątpliwe pozostaje bezpieczeństwo przechowywania plików na dysku. Dane są teoretycznie szyfrowane, jednak umieszczono je na serwerze Amazonu podlegającego jurysdykcji USA.

Niedawno do Internetu wyciekły dane niemal 7 milionów loginów i haseł użytkowników, dlatego przy korzystaniu z Dropboxa należy być ostrożnym.

 

Google Drive
Umożliwia nie tylko przechowywanie dużej ilości dokumentów (aż 15 GB miejsca), ale także korzystania z usług konkurujących z pakietem Office Online firmy Microsoft. Google udostępnia swoje usługi tylko niektórym platformom – Windows, OS X, Android oraz iOS. Ogromną zaletą na pewno jest fakt, że całość w pełni integruje się z innymi usługami firmy, co umożliwia szybkie zarządzanie treścią przechowywaną na dysku. Google Drive jest także szybkie, wiele do życzenia pozostawiają natomiast kwestie prywatności użytkownika.

Firma zagląda w nasze dane, chociażby w celu weryfikacji i personalizacji wyświetlanych reklam, dlatego trzeba uważać, jakie pliki przechowuje się na dysku.